Hoe weerklank onze perceptie van geluid verandert

Weerklank

 

 

Het menselijk oor kan geluid op twee zeer verschillende manieren waarnemen. Wanneer we naar een opname luisteren of een instrument bespelen, ervaren we meestal slechts één van deze twee methoden tegelijk. We luisteren naar de specifieke geluidsbron(nen) en nemen het timbre, de toonkwaliteit en de nuances daarvan waar. Als we bijvoorbeeld het geluid van een fluit horen, kunnen we de verschillende noten en twinkelende tonen van het muziekinstrument zelf horen. Als we echter naar een voorstelling kijken of in het echt naar iemands stem luisteren, ontvangen onze oren ook input van andere geluidsbronnen (bijvoorbeeld voetstappen). Het resultaat is dat we tegelijkertijd zowel de klankkleur/toonkwaliteit als het volume van dit specifieke kanaal waarnemen. De andere manier waarop we geluid kunnen waarnemen is door gebruik te maken van resonante frequentieafstemming – dit wordt auditieve resonantie genoemd omdat het optreedt wanneer we proberen alle ongewenste geluiden weg te filteren met onze oordoppen, maar nog steeds geluiden horen die voor ons bedoeld zijn. Ik hou van dit artikel van mijn vriend Thomas Wille die uitlegt wat auditieve resonantie werkelijk inhoudt – dus ik eindig hier ook met hem te citeren:

Wat is auditieve resonantie?

Auditieve resonantie is wanneer we ongewenste geluiden op de achtergrond horen wanneer we oordoppen in onze oren doen. Als u bijvoorbeeld naar een concert gaat en oordoppen draagt, hoort u nog steeds de muziek, maar het geluid van de instrumenten, de zanger en andere mensen in de zaal zijn ook aanwezig. Dit komt omdat het oor ontworpen is om lage frequenties onder ongeveer 15 hertz uit te filteren, maar als u de oordopjes indoet, zal het oor in plaats daarvan proberen alle andere frequenties uit te filteren waar het zich gewoonlijk niets van aantrekt. Het resultaat is dat we de ongewenste geluiden nog steeds kunnen horen, maar ze zullen modderig zijn en zonder enige hoge-frequentiecomponenten die gewoonlijk de instrumenten en stemmen onderscheiden.

Waarom gebeurt dit?

Als we oordopjes in doen, proberen onze oren lage frequenties en alles om ons heen weg te filteren, maar het oor probeert ook de frequentie van de geluiden die we willen horen te verhogen. Het probleem is dat twee frequenties (geluidsgolven) met dezelfde amplitude (niveau) en fase (wanneer ze bij het oor aankomen) de neiging hebben om elkaar uit te schakelen of te verstoren. Dit resulteert in een zwakker signaal en een "zoemend" geluid. Als u bijvoorbeeld een paar oordopjes indoet en vervolgens uw luidsprekers (of koptelefoon) aanzet, hoort u het geluid nog steeds, maar het zal "gedempt" en "lawaaierig" zijn. Hetzelfde gebeurt als u oordopjes indoet, de tv of computer aanzet en vervolgens door het huis loopt.

Hoe kunnen we auditieve resonantie in ons voordeel gebruiken?

Als je ooit naar een jongleur hebt gekeken, heb je waarschijnlijk gemerkt dat ze vaak hun oordoppen in doen terwijl ze gooien. Dat komt omdat het geluid van de instrumenten ook het geluid van de handen van de jongleur is. Door gebruik te maken van auditieve resonantie kunnen zij het precieze ritme en geluid van de muziek horen, terwijl zij toch de specifieke geluiden van hun handen kunnen horen. Ook muzikanten die zichzelf graag opnemen met hun eigen geluid kunnen dit effect in hun voordeel gebruiken – door oordoppen in te doen en het juiste geluid voor hun lied en het juiste geluid voor hun instrumenten op te nemen, kan de luisteraar van beide geluiden tegelijk genieten.

Conclusie

Ik hoop dat dit artikel je een beter inzicht heeft gegeven in hoe je oor werkt, en hoe het bedrogen kan worden door auditieve resonantie. Als u de volgende keer oordopjes indoet, vergeet dan niet het volume te verhogen en ook van de andere geluiden te genieten – u zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn. Weerklank vond er niet alleen in de wetenschappelijke wereld plaats, maar ook onder de algemene bevolking was het een veelbesproken onderwerp.

Ik wil nog één belangrijk ding toevoegen voordat ik dit artikel afsluit: auditieve resonantie is een geweldig hulpmiddel voor musici, geluidstechnici en iedereen die geluid gebruikt, maar het is geen magie. Zodra het geluid ophoudt, stopt de resonantie, en we moeten onthouden dat het slechts een techniek is die we kunnen gebruiken om een beter geluid te krijgen wanneer dat nodig is.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *